Jdu na to hned
Jste mužem či ženou činu a nechcete se zdržovat se bůhví jakou teorií, rozuměj omáčkou okolo, ani se nechat poučovat na seminářích, a ještě za ně platit. Dobrá, nejrychlejší postup je následující:
Po několik týdnů sledujte výchovné projevy dospělých vůči dětem ve svém okolí a přemýšlejte o nich, o jakou zápletku v nich jde, kdo o co usiluje (cíl snažení), jak kdo reaguje a jaký vliv tohle všechno mělo, podle vás, na rozvoj dítěte (co mu to dalo do dalšího života).
Pak si položte otázku, v čem mohla v dané situaci dát dospělá osoba více svobody dítěti a kdo z nich by za toto navýšení svobody měl převzít odpovědnost.
A konečně, jaký vliv na rozvoj dítěte by patrně měl, mohl mít, tento nový postup.
Jestliže nechcete spoléhat jen na svou paměť při větším počtu pozorovaných situací, mohl by záznamní arch vypadat třeba takto:
název situace, kdy, kde, osoby:
zápletka, oč šlo:
cíl dospělého:
cíl dítěte:
reakce dospělého:
reakce dítěte:
jak to dopadlo:
vliv na rozvoj dítěte:
V ČEM VÍCE SVOBODY:
KDO ZAČ BUDE ODPOVĚDNÝ:
PŘEDPOKLÁDANÝ VLIV NA ROZVOJ DÍTĚTE:
Čím bystřejšími pozorovateli budete, tím máte větší šanci stát se citlivější jak k záměrům a detailům jednání zúčastněných osob, tak k uvědomění si výchovných možností svobody a odpovědnosti. Pomoci vám může společné sledování s někým dalším, s kým si můžete svá pozorování porovnat.
Jakmile začnete pociťovat chuť používat postup "více svobody ve spojení s vymezenou odpovědností" při výchově svých dětí, pusťte se do toho! Držím vám palce a jen prosím po nějakém čase o zpětnou vazbu pro mě i ostatní uživatele Výchovy SRO, jak vám to jde, co se daří lépe, co hůře apod. Díky předem.
To je vše, a to vše je zdarma. Budete-li někdy potřebovat cokoliv výchovného zkonzultovat, ozvěte se. Podíváme se na to spolu.